Görüntüleme: 280
0 0
Okunma Süresi3 Dakika, 20 Saniye

Türk Sinemasında Karakter Evrimleri-2 “Sadri Alışık-Turist Ömer”

1964 Yılı, Türk sineması için mühim bir yıl olmuştur. Özellikle Metin Erksan’ın ‘Susuz Yaz’ filminin Berlin’de en iyi film seçilmesi ve ilk kez düzenlenen ‘Antalya Altın Portakal Film Festivali’ sinemamızın 50. yılına ayrı bir anlam katmıştır.

Bu mühim gelişmeler henüz yaşanmamışken, 8 Ocak 1964 tarihinde, Hulki Saner’in yönettiği ‘Helal Olsun Ali Abi’ filmi vizyona girer ve bir efsane doğuverir…

 

HELAL OLSUN ALİ ABİ

     Filmin yönetmeni Hulki Saner’in kaleminden çıkan senaryonun baş karakteri Ali’yi Ayhan Işık, yardımcı karakter olan Ömer’i ise Sadri Alışık oynayacaktır. Senaryodaki Ömer karakteri Sadri Alışık için yüzeysel ve basit gelir. Karaktere daha fazla boyut katmak isteyen usta oyuncu, karakterin ağzına ve vücut diline çalışır. Bu çalışmalardan sonra da kılık kıyafetini düzenlemeye başlar. Her aşama, Hulki Saner tarafından onaylanır ve setin yakınlarındaki inşaatta çalışan işçilerden satın alınan partal bir şapka ile karakter son şeklini almış olur.

Film vizyona girer ve seyirci tarafından beğenilir. Ancak asıl kazanan Turist Ömer’dir. Karakter, filmin üzerine öyle bir çıkar ki, Turist Ömer’e özel bir film yapmak kaçınılmaz olur.

 

TURİST ÖMER

Film biter bitmez Turist Ömer’in senaryo çalışmaları başlar. Erdoğan Tünaş ve Hulki Saner’in kaleminden çıkan senaryo, Turist Ömer’e yakışan, eğlenceli ve sürükleyici bir yapıya sahiptir. Vahi Öz ve Mualla Sürer’in canlandırdığı Rüknettin Yakar ve Bedia Yanar karakterleri ise, ayrıca incelemeye değer yan karakterler olarak karşımıza çıkar. Filmin ilk sahnesi, Turist Ömer karakterinin kişisel özeti niteliğinde bir şarkıyla açılır.

Aman hey! Turist Ömer derler benim adıma, pişman olur bakmayanlar tadıma aman hey! Sabahları bir kadeh, akşamları beş kadeh, neşemi de bulunca dalgama da bakarım aman hey!

Kral oto yıkayan, izmaritin kralını seçen Turist Ömer’in hemen her repliği, sloganvari bir duvar yazısı olabilecek niteliktedir. Hikayeye göre Mine adındaki kör bir kıza aşık olan Turist, beş parasız olmasına rağmen, ne yapar eder kızın gözlerini açtırır. Ancak son sahnede kızı Sadri Alışık’a kaptırır. Turist Ömer olmazı oldurur; ama Mine hayalinde şık giyimli, karizmatik bir Turist Ömer çizmiştir ve Sadri Alışık’ın kollarına atılır. Çolpan İlhan ve Sadri Alışıklı son sahne, son bir replik ile biter.

Bu kız turist murist diye bir şeyler söylüyor, anlamıyorum… Kimdir bu Turist Ömer, tanımıyorum, bilmiyorum… Ama böyle güzel bir kız için Turist Ömer bile olunur, ne dersiniz?

Hızını alamayan Turist Ömer, hikaye kurtaran karakter misali, aynı yıl iki de ‘Ayşecik’ filminde görünüverir.

 

 DEVAM FİLMLERİ

Aşk acısından dili yanan Turist Ömer, rotasını devam filmlerine çevirir. Seyirci beğendikçe, Erdoğan Tünaş da yazdıkça, Turist Ömer maceraları devam eder. Devam niteliğindeki 6 film, ilkinin yerini tutmasa da, seyirci tarafından hep sevilir ve dönemin en çok izlenen komedi filmleri olarak tarihe geçerler.

Turist Ömer Dümenciler Kralı (1965), Turist Ömer Almanya’da (1966), Turist Ömer Arabistan’da (1969), Turist Ömer Yamyamlar Arasında (1970), Turist Ömer Boğa Güreşçisi (1971) filmleriyle, mahallesinden kıta Avrupa’sına, oradan da dünyaya sığamaz Turist Ömer… Dur durak bilmeyen Turistin son durağı ise, farklı bir gezegen olur.

 

UZAY YOLU

Fantastik sinema tarihimize ayrı bir parantez açmadan geçmeyeyim… Desem de, bir parantezi yetkince doldurabilecek kadar örneklerimiz mevcut değil maalesef. Ama denememişliğimiz, kafa yormamışlığımız da yok değil… Ne yazık ki ülkemizde, bütçemiz kadar hayal edebiliyoruz senaryo yazarken… 100 yılı aşkın sinema tarihimizde, toplumsal gerçekçi filmler, sansüre; drama ve komediler, klişeye; fantastik hikayeler de bütçeye toslamıştır hep. Uzay merakımızı o yıllarda televizyonda yayınlanan ‘Uzay Yolu’ dizisiyle gidermeye çalışırken, Turist Ömer imdadımıza yetişir ve bizim de bir ‘Uzay Yolu’ filmimiz olmuş olur.

Bir kumpas sonucu kendisini nikah masasında bulan Turist Ömer tanrıya yakarır ve oradan toz olmak ister. Tam bu sırada Kayhan Yıldızoğlu da gezegenine bir kurban ışınlamakla meşguldür. Tesadüfün iğne deliği misali, Kasımpaşa’dan 3 milyon ışık yılı uzaklaşan Turist Ömer, türlü belalardan kendine has yöntemlerle kurtulur.

Geri dönüş vakti gelir çatar; ancak bu sefer süper güçleri olan bir Turist Ömer ile karşılaşırız. İzmaritin kralını toplayan Turist Ömer’den süper kahraman Turist Ömer’e… Kendine has selamını gökyüzüne yollar ve hikaye biter.

NOT: Filmin birçok sahnesinde Pink Floyd’un ‘Echoes’ şarkısı kullanılmıştır.

 

-Sadri Alışık, Hulki Saner ve Erdoğan Tünaş’ın anısına saygılarımla…

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Previous post Postmodernizm, Müşahedat ve Diğerleri
Next post Yazma Tutkusu Özgürlük Demektir

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir